Solig helg i NY och Bridgeport

Riktigt trött i kroppen trots att det känns som jag har fått sovit ut och vilat lite den här lediga helgen. Det blev sammanlagt 12 klasser från måndag till fredag, vilket är ett ganska späckat schema, så kroppen var rejält öm och trött på fredagseftermiddagen.

Men jag, Emelie och Alex hade blivit bjudna till Marie i Bridgeport 1 timme utanför NY. Det är en tjej från Åmål och en kompis till Alex som pluggar och spelar fotboll på ett college i Bridgeport, Connecticut.
Så vi bestämde oss för att sätta oss på tåget dit upp på kvällen för att uppleva det amerikanska collegelivet. Emelie var nog mest uppspelt av alla (hon satt i stort sett under hela tågresan och drog paralleller till olika amerikanske "college-filmer" som hon förväntade sig att vi skulle få se på skolan)
Marie och hennes pojkvän kom och mötte oss vid tågstationen. Vi började kvällen med att få en liten rundtur på skolan som avslutades vid skolans konstgräs-plan där hennes fotbollslag hade match. Eftersom hon själv har genomgått en knäoperation så har hon fortfarande en hel del rehab-träning innan hon kan spela igen.
Resterande del av kvällen och morgondagen hade väl i stort sett allt vad ett besök på college i US innebär. Korridorfest i de olika studentbyggnaderna, spel och tävlingar, röda plastmuggar, de typiska amerikanska toalettbåsen, matsal/kafeteria där de bl.a serverar Hamburgare m. pommes,  pizza till Brunch, baseballplan, baskethall, stranden med en pir och en lång härlig strandpromenad.
Helt enkelt som att bli inkastad direkt i en mix av de flesta amerikanska collegefilmer man kan tänka sig. Emelie blev nöjd, det mesta uppfyllde hennes kriterier på "hur det ska vara".
Åkte tillbaka mot Manhattan redan på Lördagen, tåget stannade även i Harlem så vi bestämde oss för att hoppa av där och storhandla eftersom i stort sett kylen och frysen var tom med 4, ständigt hungriga, dansare i lägenheten.
Harlems storköp är som ett "toys r us"- för vuxna , som Frida brukar uttrycka sig.
Jag, Em och Alex fick ett rejält ryck sådär på Lördagkvällen, för trötta för att pallra oss ut på något mer kalasande  fick det bli hemlagad middag och en storstädning av lägenheten. Så nu sitter vi i en nystädad och fin lägenhet och hoppas att den ska vara såhär fräsch resten av månaden, vi önskar det iaf.
Det fick bli tidig kväll, jag vaknade utvilad på söndagsmorgonen, begav mig ut på en promenad i Solen innan resten av gänget vaknade och vi gjorde pannkakor till "brunch".
Dagen har fortsatt med en söndagsutflykt tillsammans med Emelie och Alex, vi gick över Queensbridge och åkte därifrån över till Roosvelt Island, som är en ö mellan Queens och Manhattan. Drack en kaffe och njöt i solen, en helt lagom Söndag helt enkelt. Jag tog en extra danslektion (hiphop) under kvällen pga dansabstinens och för att utnyttja tiden som är kvar här.
Sitter nu och kikar på flyg till Orlando. La familia kommer nämligen hit när jag avslutat mitt program sista veckan i April och jag får avsluta min USA-vistelse med dem i Florida med lite semester och turistande där innan vi alla åker hem tillsammans till Sverige.
Den här resan börjar alltså närma sig sitt slut... alldeles för fort.... När man satt sig in i allt och börjat få lite rutin på det här danslivet så är det snart över, på både gott och ont. Jag försöker intala mig själv att jag redan upplevt enormt mycket under den här tiden och att jag fått massor av nya erfarenheter och många nya vänner här.
Övertalar mig själv att jag måste bege mig hemåt eftersom man såklart saknar alla därhemma och jag måste hem och tjäna lite pengar i sommar och planera hösten....

Men jag har dessutom trivts så bra här och det händer hela tiden massor av spännande saker som känns väldigt svårt att släppa taget om. Många kompisar blir kvar ytterligare några månader, upp till 1 år, några har redan åkt hem och andra åker hem i samma "veva" som jag.
Jag är glad att jag varit här och testat det  här livet, men just nu känns det som att jag gärna skulle kunnat ha minst 3 månader til kvar. Men NEJ Karin, Floda är bra under sommaren det också..... jaaaaa det är klart!
Har bara lite svårt att släppa taget om staden, dansen och livet här..... så nu ska jag lägga mig och sova, fälla en tår och ladda för en ny vecka att njuta av.


Kommentarer
Postat av: Mamma

Klart du ska följa oss hem när vi kommer och hämtar dig. Du kan ju alltid åka tillbaka, du har ju heeela livet på dig..... Kramar

2010-04-12 @ 22:21:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0