Update from NYC

Varning för ett långt nördinlägg med massa dans!
Det har minst sagt varit en hektisk vecka med massa dans! Men de är såååå roligt, lite tufft att ha daglig träningsverk,jag hittar alltid någon ny muskel som som gör lite ont som man inte ens visste att man hade, jämna plågor som vi brukar säga. Ja är så glad att jag verkligen pallrade mig iväg.

Jag hade mitt möte förra veckan med min "studentadvisor" som ska tipsa och hjälpa till med schemat för att man ska kunna dansa på den nivån som är bäst anpassad just för mig i de olika dansstilarna.
Vi hade en audition första veckan för att de (ca 10 "domare" och några lärare) skulle titta på teknik och hur snabbt man tar upp koreografier, musikalitet, klädsel!? (ja helt enkelt om man är rätt klädd för de olika dansklasserna) hållning ,m,m för att just ta reda på vilken nivå man borde dansa här, det är skillnad på nivåerna här mot hur det ser ut hemma...

Så jag och Jed (the student advisor) gick igenom anteckningarna som de hade gjort om mig under "auditiondagen" eller Placementclass som det kallar den. Jag blev positivt överraskad. De tyckte att jag borde välja Hiphop-klasserna på högsta nivån, vilket är superkul, men det blir en rejäl utmaning.
Jag fick även bättre "betyg" på min teknik än jag trodde. Eftersom jag sista året och sista tiden innan jag kom hit, mestadels dansat hiphop, så har jag inte tränat så mycket teknik som man tränar i bland annat Jazz, och balett (baletten som jag oftast håller mig borta ifrån eftersom det inte alls är min "kopp av te" att strutta runt i trikåer med en knut på huvudet, jag vet att det är superbra för tekniken så jag borde ha tränat mer balett, men jag väljer hellre hiphop när jag verkligen väljer själv vad jag vill dansa)
På tal om baletten så tyckte de även där att jag borde välja de klasserna där man "borde" ha lite mer erfarenhet. Så jag vet inte riktigt vad de såg hos mig då måste jag säga, jag kan garanterat räkna mina balettlektioner som jag dansat i livet på en hand. Så det blir garanterat hårdträning på den fronten här eftersom man måste ha minst två stycken varje vecka!
Utöver de två balettlektionerna i veckan så ska man ha 5st inom sin koncentration, (alltså det man vill ha som "huvudämne", det kan vara allt ifrån Stepp, Balett, musikal/teater, eller Hiphop) för min del är det alltså hiphop. Dessutom ska man träna 3 klasser som inte är ifrån min koncentration, alltså de får inte vara hiphop, men allt annat. Sen har man sist 2 "elective" alltså  vilken valbar klass som helst på schemat, så här kan man passa på att testa helt andra klasser på schemat, det finns en hel del vill jag lova.

Så minst 12 danslektioner i veckan ska man genomföra, och så får man alltså lägga upp sitt eget schema efter nivåer och vilken "koncentration" man själv valt. Gööööör role!



Helgen har bestått av lite Dansshow på skolan  ("Performance projekt"), Några av de som redan dansat sen i höstas visade upp lite dans/sång/teater.   Superkul att se! Frida (Västerviks-bruttan som jag gick på balettakademin med) var med i Flera dansnummer och sjöng även tillsammans med hennes kompis Ivan aka "greken". Det var grymt bra, så kul att se dedär energiknippet.

Vi har även hunnit se på lite OS här, det blir inte mycket eftersom dessa amerikanare inte vill visa vad vi vill se. De visar mest konståkning när det är så viktiga tävlingar som Damernas Super G !?
Men söndagkväll blev iaf en vända till en bar på Times Square med Jill (från Strömsstad) Jobba (från Ystad) och mina Roomates, för att hejja på Sverige tillsammans med massa andra svenskar som dragit igån lite svenskt hockeypartaj mitt på Manhattan. Gött att vi slog finnarna iaf! Det tyckte dock inte Erikaa (tjej från Helsinkkii i min grupp) som kom på måndagen och var lite irriterad att finnarna spelat så dåligt!


Jaja! Nu ska jag iväg till skolan för att försöka ta mig igenom 4 klasser av dans idag, hoppas de går fint, har haft lite ont i halsen, och låg mest framför tv:n igår kväll. Så jag hoppas att kroppen är lite piggare idag!
Vi hörs!

Bye


Kommentarer
Postat av: Mamma

Det låter kanon det där, man är inte lite avundsjuk ska jag säga...

2010-02-23 @ 19:49:58
Postat av: Fresh Design

Behöver du ny design till din blogg?



Just nu har vi designer för endast 100 kronor! Dessa har tidigare kostat 300 kr!



Ta en minut till att gå in på våran sida och kolla vad vi har att erbjuda! Vi designar även personliga bloggar utifrån dina önskemål!

2010-02-23 @ 20:18:57
URL: http://freshdesign.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0